AIRBNB MANAGEMENT: DE VOOR- EN NADELEN VAN HET INHUREN VAN EEN MANAGER


Als je je vakantiewoning zelf runt en je bent aanwezig ben op verschillende platformen, dan kan het een heuse klus worden om alles in goede banen te leiden. Om zo een situatie te vermijden en meer tijd vrij te maken voor andere zaken is een Airbnb-manager een goed idee.

Net zoals bij alles heeft ook een Airbnb-manager voor- en nadelen. In dit artikel geven we je een transparante kijk met alle pro’s en cons van je Airbnb uitbesteden aan een professional. Plus we geven je aan aantal fantastische tips wanneer je aan de slag wil gaan met een beheerder van je vakantiewoning.

Wat doet een Airbnb property manager?

Een vakantiewoning beheerder zal het beheer uitvoeren zodat jij dit niet hoeft te doen. Doordat deze managers dit dagelijks doen hebben ze een gestroomlijnde methode om aan de slag te gaan. Hierdoor zal je vakantiewoning beter presteren en meer boekingen aantrekken.

Een property management bedrijf is een grote hulp wanneer je je vakantiewoning (of verschillende accommodaties) verspreid hebt over verschillende platformen zoals Booking, Vrbo en Interhome. Dit kan vaak zorgen in het hoogseizoen voor een instroom aan berichten en reservaties. Een property manager neemt allemaal deze communicatie over, zodat jij kan genieten van andere zaken.

Zeker mensen die druk in de weer zijn in het dagelijkse leven met een fulltime job, hobby’s, familie en het huishouden kunnen wel wat hulp gebruiken bij de verhuur. Je hoeft je aandacht dan niet verder te verdelen en kan je focussen op wat belangrijk is voor jou.

Door te kiezen voor een gevestigd bedrijf met de nodige ervaring krijg je een schat aan kennis ter beschikking. Onze managers zijn niet alleen getraind in communicatie en klantencontact, maar ook in marketing en de financiële en juridische aspecten van vakantieverhuur.

Verschillende mensen wijzen naar het computerscherm.

Wat kun je verwachten van een goede vakantiewoning manager?

Een goede vakantiewoningmanager neemt verschillende taken en verantwoordelijkheden op zich om ervoor te zorgen dat jouw vakantiewoning succesvol wordt beheerd. Ze zorgen voor een professionele en efficiënte ervaring voor zowel jou als de gasten. Hier zijn enkele belangrijke aspecten waar je op kunt rekenen:

  1. Beheer van advertenties 
  1. Advertentie en listing optimaliseren
  1. Klantenservice
  • screenen van gasten
  • communicatie
  • klachtenafhandeling
  1. Coördineren van de schoonmaak
  • professionele schoonmaak teams
  • linnen service
  1. Onderhoud en reparaties
  • klusjesdienst
  • bijhouden van technische problemen
  • opvolging en uitvoering
  1. Omgaan met allerlei problemen en geschillen
  • Indienen van schadeclaims
  • opvolgen van ontevreden gasten
  1. Juridische informatie verstrekken, updates geven en begeleiding bieden bij het naleven van vastgoed wetten en regelgeving in verband met tijdelijk verhuur.

Het is een hele waslijst! Maar een goede beheerder van je vakantiewoning zal je dus bijstaan op allemaal deze vlakken. Dat zorgt er voor dat jij zorgeloos kunt genieten van een extra inkomstenbron, zonder je druk te maken in alle details.

Er zijn uiteraard ook verschillende pakketten beschikbaar afhankelijk van de nood van de klant. Lijkt het je wat om samen te werken met een vakantiewoning beheerder van Bnb assist? Neem dan zeker contact met ons team. Wij helpen je graag verder op weg naar een succesvolle verhuur.

De voor- en nadelen van het inhuren van een Airbnb property manager

Hoewel het inhuren van een Airbnb property manager een groot voordeel kan zijn, zijn er ook enkele nadelen. Hier is een lijst met de voor- en nadelen die je kunt verwachten bij het werken met een externe partij voor het beheren van je verhuur.

vakantiewoning verhuren in belgie - interieur design

Voordelen:

  • Optimaliseren van je listing en advertentie
  • Professionele foto’s van je vakantiewoning
  • Schoonmaak en linnenservice
  • Minimaliseren van de leegstand
  • Optimaliseren de inkomsten
  • Verbeterde zoekranking en reputatie opverhuurplatformen
  • Uitstekende klantenervaring en gasten service
  • Ze handelen en lossen problemen, inclusief noodgevallen, professioneel en tijdig op.

Nadelen:

  • Kosten: Het inhuren van een property manager brengt extra kosten met zich mee. Deze kosten kunnen variëren afhankelijk van de diensten en het type overeenkomst dat je hebt.
  • Verminderde controle en autonomie: Door een manager in te huren, geef je een deel van de controle en autonomie over je verhuuractiviteiten uit handen. Je moet vertrouwen op de beslissingen en acties van de manager, wat betekent dat je mogelijk minder directe controle hebt over bepaalde aspecten van je eigendom.
  • Afhankelijkheid van de prestaties van de manager: De prestaties van een property manager kunnen variëren. Als de manager ondermaats presteert, kan het moeilijk zijn om de situatie te verbeteren of over te schakelen naar een andere manager, vooral als je gebonden bent aan een langlopend contract. Vraag dus steeds naar de voorwaarden bij het opstarten van een samenwerking.
  • Minder directe betrokkenheid bij je verhuuractiviteiten: Het uitbesteden van het beheer aan een manager kan betekenen dat je minder betrokken bent bij de dagelijkse activiteiten van je verhuur. Dit kan voor sommige verhuurders een nadeel zijn, vooral als ze graag inkijk willen op het beheer en de interactie met gasten.

Vragen om te stellen aan een Airbnb Property manager voor je aan de slag gaat.

Net als bij het shopen voor producten of het aannemen van een werknemer, moet je weten waar je op moet letten bij het inhuren van een Airbnb property manager. Kies daarom steeds voor een betrouwbaar bedrijf waar je je goed bij voelt.

Idealiter werk je meerdere jaren met hen samen, dus je wilt iemand vinden die jouw zakelijke waarden, werkethiek en passie voor korte-termijn verhuur begrijpt en deelt.

Hier is alvast een lijst met vragen die je kunt stellen voor je aan de slag gaat. Meteen ook benieuwd naar ons antwoord? We linken alle nuttige informatie zodat je niet hoeft te zoeken.

Hoeveel kost een Airbnb property manager?

Voor het beheer van je vakantiewoning worden verschillende tarieven aangerekend. Zo kunnen de gekozen diensten een verschil maken in de prijs die je zult betalen. In bijna alle gevallen werken deze bedrijven met een commissie model. Veel Airbnb property managers die een commissie in rekening brengen, vragen meestal 20% – 40% van het boekingsbedrag.

Hoewel een Airbnb property manager een grote aanwinst kan zijn voor je bedrijf, is het niet noodzakelijk om succesvol te zijn in het verhuren op korte termijn. Er zijn namelijk veel manieren om je Airbnb kostenefficiënt te runnen. Zeker als je zelf de tijd en moeite kunt investeren om dit erg rendabel te maken.

Conclusie

Ondanks dat het een extra kostenpost is, biedt een Airbnb property manager je meer voordelen dan nadelen. Je kunt je terugtrekken uit veeleisende dagelijkse taken en je richten op zaken die belangrijker voor je zijn, zowel binnen als buiten je bedrijf. En zonder alle benodigde aandacht aan je Airbnb, Booking of Vrbo listing te hoeven besteden, kun je daadwerkelijk zeggen dat je “passief inkomen” genereert.

Onthoud echter dat het besluit om al dan niet een Airbnb property manager in te huren grotendeels afhangt van je persoonlijke zakelijke doelen, operationele behoeften en budget. Ook je bereidheid om zelf actief het bedrijf te beheren of het aan anderen toe te vertrouwen is een factor. Het hangt allemaal van jou af.

Genieten van alle voordelen? Werk samen met Bnb assist.

Ben je ook op zoek naar een Airbnb property Manger zodat je stressvrij kunt verhuren? Bnb assist staat voor je klaar! Laat ons jouw verhuurproces ondersteunen, zodat jij kunt genieten van meer vrije tijd en tevreden gasten.

Neem vandaag nog contact op met ons team en ontdek hoe wij jou kunnen helpen bij een succesvolle en zorgeloze verhuurervaring. Aarzel niet, en luister snel naar de mogelijkheden.


Posted at 10 Jan 2024h
by Laurent Bruggeman

    Ontdek de potentiële opbrengsten van je vakantiewoning
    via onderstaand formulier