10 TIPS OM JE AIRBNB OMZET EEN BOOST TE GEVEN


Het is de wens van elke host op Airbnb. De superhost status krijgen en het vertrouwen van je gasten winnen. Dit zorgt voor een betrouwbare uitstraling en dat komt je ten goede bij de boekingen van je accommodatie. Met deze 10 geweldige tips maak je de kans op een vijf-sterren beoordeling groter en geef je net dat beetje extra voor je gasten.

Hier bij Bnb assist zijn we al jaren aan de slag met het ondersteunen van hosts bij de verhuur. Met honderden panden binnen ons portfolio hebben we de beste kennis kunnen verzamelen. Dankzij onze dagelijkse inspanningen en onze professionele aanpak kunnen we deze lijst met 10 hosting tips samenstellen. Zo geniet ook jij mee van onze expertise.

#1 Gebruik matras beschermers

Het kan voor sommigen een evidentie lijken, maar dat is het voor velen niet. Het is een makkelijke toevoeging aan het linnenpakket met een grote impact voor je gasten.

Er zijn doorheen heel het jaar best wat verschillende mensen die in dezelfde accommodatie verblijven. Iedereen slaapt in hetzelfde bed. Om daar zo goed mogelijk op in te spelen is een kwalitatieve matrasbeschermer een goed idee.

Een goede matrasbeschermer zal je matras beschermen en proper houden. Maar ook voor de gast geeft dit een geruststellend en hygiënisch gevoel. Het zijn de kleine details dat de grootste verschillen maken.

Ontdek hoeveel jij kunt verdienen met je vakantiewoning!

Vraag hier gratis en vrijblijvend een schatting aan.

#2 Zorg voor voldoende stopcontacten

Hoewel dit standaard aanwezig lijkt te zijn in een gewone woning kan dit in een vakantiewoning soms een probleem vormen. Voldoende stopcontacten kunnen het verschil maken tussen een comfortabele of frustrerende ervaring.

Er zijn een aantal plekken waar voldoende stopcontacten echt noodzakelijk zijn. Als eerste voorzie je er een aantal in de badkamer. Dit is erg handig voor een haardroger, elektrische tandenborstel of om andere beauty producten en apparatuur op te laden.

Daarnaast is ook de keuken een plek waar je rekening moet houden met electriciteit. Denk maar aan het gebruik van een mixer, koffiemachine, waterkoker, broodrooster… De lijst kan wel even doorgaan afhankelijk van de gekozen keukentoestellen.

Ook in de slaapkamer en de leefruimte zijn stopcontacten essentieel voor een optimale ervaring. Als je gasten hebt die moeten werken tijdens hun verblijf of voor het laden van telefoons zijn makkelijk te bereiken stopcontacten een grote plus.

In de slaapkamer voorzie je als het kan ook minstens twee stopcontacten aan elke kant van het bed. Zo is er plek voor verlichting en het laden van een smartphone.

#3 Stroomlijn je kastinhoud in de keuken

Een plek waar veel ruimte is voor een onaangename gasten ervaring is de keuken. Het gebeurt sneller dat je zou denken. Als je iets niet meer nodig hebt in je woning, verplaats het dan naar de vakantiewoning. Misschien kunnen ze het daar wel nog gebruiken.

Het is echter voor de gasten een erg onaangename ervaring als de kasten vol zitten met oude en niet gebruikte keukentoestellen en materialen. Ook de besteklade kan een plek zijn waar onnodige chaos heerst.

Wil je je gasten de beste ervaring mogelijk geven, kies dan om je kasten te stroomlijnen en optimaliseer voor wat je wil bereiken. Voorzie alles wat nodig is, maar niet meer. Verwijder niet gebruikte items uit de kasten en lades en zorg dat alles netjes en overzichtelijk is.

#4 Kies voor een digitaal slot of sleutelkastje

Dit is niet enkel een leuke tip voor gasten maar ook voor jou. Door te werken met een digitaal slot of een keysafe kan je je vakantiewoning managen vanop afstand. Zo hoef je enkel en alleen je gasten te voorzien met de juiste informatie en ze kunnen inchecken wanneer ze willen.

Door te opteren voor een digitaal slot of een keysafe geef je je gasten gemoedsrust. Ze hoeven niet toe te komen op een bepaald tijdstip en hoeven zich nergens voor te haasten. Dit draagt bij aan een goede beleving en geeft minder stress.

Ook voor jou als host is dit erg makkelijk. Er zijn geen zaken waarvoor je ter plaatse hoeft te komen en je kan gewoon relaxen terwijl je gasten toekomen. Doordat de fysieke aanwezigheid niet verplicht is geef je beide partijen een groot voordeel.

#5 Voorzie een smart tv (en HDMI kabel)

Het is ondertussen bijna 2023 en kabel televisie is geen must meer in een vakantiewoning. De meeste toestellen hebben een streaming functie beschikbaar met meerdere video platformen.

Voorzie om die reden een smart tv met een streaming functie en een Netflix of YouTube app. Door deze optie te voorzien kunnen je gasten steeds kijken naar wat ze zelf willen dankzij de laatste technologieën.

Is er toch een probleem met het streamen voorzie dan eventueel een HDMI kabel. Zo kunnen gasten alsnog hun telefoon, tablet of laptop connecteren met de tv en zo genieten van hun favoriete entertainment en shows.

Laat je een HDMI kabel liggen voor je gasten, zorg er dan wel voor dat deze duidelijk gelabeld is. In alle heisa van het vertrek kan een kabel al snel verdwijnen. Wees dus ook zeker om telkens te controleren als deze nog aanwezig is bij de schoonmaak nadat je gasten vertrokken zijn.

#6 Communiceer duidelijk alle informatie

Airbnb en Booking zijn bekend om hun vlotte en directe communicatie tussen de host en gast. Maar hier zit ook een keerzijde aan verbonden. Te veel informatie kan overweldigend zijn voor de gasten en hun afschrikken nog voor ze boeken. 

Geef je veel informatie nadat er geboekt is bestaat de kans dat deze gewoon niet meer wordt gelezen. Het is een balans houden tussen genoeg informatie meegeven maar niet te veel. Dat allemaal op het juiste tijdstip.

Zorg er wel steeds voor dat alle belangrijke informatie op voorhand wordt doorgegeven zodat je gasten niet voor een verrassing komen te staan. 

#7 Maak een handleiding met alle informatie

Een goede en uitgebreide handleiding van je vakantiewoning is een grote bonus voor al je gasten. Je kan deze zowel digitaal doorsturen als een fysieke handleiding aanwezig hebben in je accommodatie.

Het voordeel van een goede en uitgebreide handleiding is dat je veel vragen wegneemt van de gasten. Hiervoor hoeven ze je dan ook niet te sturen dus dat spaart tijd aan beide kanten. Door antwoorden te voorzien op de meest gestelde vragen en locaties van alle basisvoorzieningen kom je al een heel eind.

Een aantal handige voorbeelden van zaken dat je kan toevoegen in je handleiding zijn:

  • Dichtstbijzijnde winkels, bezienswaardigheden en restaurants
  • Apotheek in de buurt
  • Parkeergelegenheden
  • Openbaar vervoer details
  • Handleiding voor de apparaten in huis
  • Een lijst met alle relevante telefoonnummers en hulpdiensten

#8 Respecteer de privacy van je gasten

Een belangrijke factor om je gasten 100% op hun gemak te laten voelen is privacy. Hoewel het jouw eigendom of vakantiewoning is, moet je verstaan dat de gasten een vakantie boeken om tot rust te komen. Volledig tot rust kom je pas als je je op je gemak voelt zonder opdringerige buren.

Geef je gasten de ruimte om op zichzelf en op hun eigen tempo de accommodatie te verkennen. Dit stelt ze gerust en geeft ze de ruimte en privacy dat ze verdienen.

#9 Zet de juiste prijs voor je toeristische accommodatie

Een goede prijszetting is misschien wel een van de belangrijkste zaken als je start met verhuren op airbnb en / of Booking. Door een goede prijs te bepalen kan je het verschil maken tussen geen boekingen en een volle kalender.

Kies voor een marktconforme prijs dat niet alleen boekingen binnen haalt maar ook jouw inkomen maximaliseert. Deze prijs kan je dynamisch maken door rekening te houden met een aantal belangrijke zaken:

  • hoog en laag seizoen
  • evenementen in de buurt
  • feestdagen
  • vakanties
  • je directe omgeving en ligging
  • andere accommodaties in de buurt

Door grondig onderzoek te doen en rekening te houden met bovenstaande zaken kan je makkelijk je inkomsten verhogen. Zo verdien jij er mooi aan en geven je gasten een eerlijke prijs. Het is een voordeel voor beide partijen.

#10 Kies voor een snelle en professionele communicatie

Elke gast dat stuurt naar jou, heeft interesse in het huren van je vakantiewoning. Deze gasten moeten zo snel mogelijk beantwoord worden op een professionele manier. Zo haal je steeds het meeste uit een platform zoals Airbnb, Vrbo, Interhome en Booking.

Het antwoorden op deze berichten kan soms wel een uitdaging zijn. Zeker in het hoogseizoen kan dit erg hectisch en druk zijn. Daarom is het misschien een goed idee om een professionele service te overwegen.

Als je kiest voor een professionele service, dan kies je voor meer tijd en minder zorgen. Je berichten, de verhuur, schoonmaak en opvolging kan je allemaal overlaten aan een team van professionals. Ze nemen alles van je over zodat jij je geen zorgen hoeft te maken over de kleine dingen.

Bij Bnb assist kan je terecht voor zo een service. Wij nemen het managen van je vakantiewoning volledig over. Zo kan jij tijd maken voor wat echt belangrijk is. Wil je ook meer genieten én meer verdienen? Neem dan gerust contact op met een van onze toeristische verhuur experts voor meer informatie.

Wil je meer te weten komen over Bnb assist, neem dan zeker eens een kijkje op onze website of neem contact met ons op via mail, chat of telefoon.


Posted at 03 Oct 2022h
by Laurent Bruggeman

    Ontdek de potentiële opbrengsten van je vakantiewoning
    via onderstaand formulier