HOSTEN OP AIRBNB OF BOOKING.COM? DIT ZIJN DE GROOTSTE VERSCHILLEN


De laatste jaren heeft Booking.com geïnvesteerd om gelijkaardige verblijven aan te bieden op hun platform net zoals Airbnb. Op het Booking.com platform komen deze woningen terecht tussen onder andere grote hotelketens en resorts. Het is dus van belang om te begrijpen wat het verschil is tussen Booking.com en Airbnb, zodat je het meeste kan halen uit de verhuur van je vakantiewoning.

Hoewel het allemaal verwarrend kan lijken in het begin, is het een goede strategie om je vakantiewoning aan te bieden op verschillende platformen. Zo heb je meer bereik, krijg je mogelijks meer reservaties en kan je je omzet vergroten.

Dat Airbnb en Booking.com sowieso de moeite zijn om te overwegen is geen nieuwtje. Maar wat zijn nu de grootste verschillen tussen Airbnb en Booking.com?

Gasten via Airbnb en Booking.com

Het platform dat gebruikt wordt om bij jou te reserveren creëert ook een bepaalde verwachting bij de gast. 

Dit is vooral te danken aan de zeer verschillende geschiedenis van de platformen en hun verschillende marketingstrategieën. Zo staat Airbnb gekend voor hun grote focus op gebruiksgemak en diversiteit maar ook om een aangename en vooral unieke ervaring voor gasten te creëren.
Booking.com hanteert een andere strategie. Omdat ze al jaren met hotels en resorts samenwerken, ligt de focus eerder op zo veel mogelijk boekingen verzilveren voor hun klantenportefeuille. Hierdoor krijg je dan ook een hardere marketingstrategie met een retargeting mechanisme.

Een muurplank gedecoreerd met wit en gouden spullen. Er staat een plakkaar dat zegt "Stay a while".

Gast en host interacties

Via zowel Airbnb als Booking.com kunnen gasten met de host chatten. Via deze chat kunnen ze verdere vragen stellen over de accommodatie, afspraken maken en details van het verblijf bespreken. Deze functie geeft ook de host de mogelijkheid om een goede indruk te maken en je gasten een klare kijk te geven op wat te verwachten. 

Terwijl dit een erg mooie gelegenheid is om je gasten te leren kennen en bij te dragen aan hun positieve ervaring, heeft dit ook enkele nadelen. In piek-periodes kan dit heel erg druk worden. Het is tijdrovend en intens om steeds ter beschikking te staan voor alle potentiële gasten met vragen. Zeker als je meer dan één accommodatie te huur hebt.

Bij Airbnb staat deze persoonlijke communicatie als typerend gekend aangezien de ontvangst meestal of bijna altijd persoonlijk is. Airbnb staat ook gekend met de optie om te logeren bij iemand thuis, waardoor de gast het vaak standaard zal zien om zich even voor te stellen of om de bedoeling van de reis en/of verblijf toe te lichten.

Bij Booking.com gaan gasten vaker de indruk hebben dat het er meer geautomatiseerd aan toe gaat of dat ze zullen arriveren bij een duidelijk aanspreekpunt zoals bijvoorbeeld een receptie.
De Booking.com chat functie is ook voor velen nog een onwetende optie die vaak niet wordt gelezen of geraadpleegd. Het kan dus gebeuren dat je wilt communiceren met de gast maar dat een antwoord uitblijft.

De eerste indruk van je gasten

Airbnb heeft een review-based systeem waarbij je meer inzicht krijgt in wie er reserveert. Je kan bepaalde informatie raadplegen zoals een profielfoto, hun huidige job, afkomst, enzovoort maar ook kan je eerdere beoordelingen over de gast lezen, die andere hosts hebben neergeschreven.
Op deze manier krijg je reeds een beter idee hoe de gast zich in het verleden heeft gedragen, wat voor type toerist dit is en wat je mag of kan verwachten.

Bepaalde instellingen op Airbnb laten het ook toe dat je voorwaarden kan stellen wanneer iemand wenst te reserveren. Denk maar aan een verplichte profielfoto of identiteitsverificatie. Zo ben je zeker dat dit geverifieerd is door Airbnb en dat, wanneer nodig, hier aanspraak op kan gemaakt worden.

Booking.com heeft een ander systeem hierin. Hier kan je als host enkel informatie zien zoals de afkomst, sinds wanneer ze lid zijn van Booking.com, hoeveel reservaties ze reeds hebben voltooid of geannuleerd en of je gast ooit gerapporteerd geweest is voor wangedrag tijdens andere verblijven. 

Een profielfoto en reviews van andere hosts, hotels of andere zijn hier dus niet van toepassing. Je kan wel extra voorwaarden instellen zoals een verplicht thuisadres en telefoonnummer. Zo ben je ergens wel garant van een manier om de gast aan te spreken wanneer het tot een conflict zou komen.

Een instelling die je bij Booking.com wel kan maken is namelijk de minimumleeftijd, waarbij je gasten terecht kan weigeren indien ze hier niet aan voldoen. Airbnb laat een minimumleeftijd namelijk niet toe wegens discriminatie. Moest je bij Airbnb willen annuleren en dit als reden geven, zullen ze jou hiervoor beboeten.

Wat is het verschil in kosten bij Airbnb en Booking.com?

Deze twee platformen hanteren een zeer verschillende methode in hoe ze kosten doorrekenen. Waarin ze niet verschillen is het feit dat ze een bepaald percentage aanrekenen op je reservaties. Als host is het dus van groot belang om te weten wat deze kosten zijn.

Airbnb kosten

Airbnb biedt twee mogelijkheden aan om de kosten te betalen. Je kan kiezen voor de gedeelde kosten of voor de Host-Only methode. 

De gedeelde kosten methode verdeeld de kosten tussen verhuurder en huurder. Zo betalen de gasten 14% bovenop de totale kostprijs, en betaalt de host 3% aan Airbnb. 

De Host-Only kosten zijn, zoals de naam het zegt, voor de verhuurder alleen. Er worden geen kosten doorgerekend naar de gasten maar de host zal ongeveer 15% van de totaalprijs aan Airbnb betalen. Deze methode is verplicht geworden in 2020 voor de meeste landen, ook België en Nederland horen hierbij.

Airbnb riep de Host-Only methode in het leven omdat er toch wat commotie was rond de bijkomende 14% voor de gast, bij het finaliseren van hun reservatie. Nu krijgen gasten een definitief totaalbedrag bij de check-out, wat zorgt voor een betere klantenervaring en geen onaangename verrassingen na reservatie.

Booking.com kosten

Bij Booking is de kost minder complex. Hier rekenen ze commissie op je prijs van gemiddeld 13% (afhankelijk van je locatie kan dit percentage schommelen) en nemen ze een transactiekost van 1%. Je gasten betalen dus effectief wat ze te zien krijgen bij hun totaaloverzicht. Het enige wat hier wel kan gebeuren, is dat Booking.com de betaling opsplitst (bijvoorbeeld bij een toeristentaks) waarbij het ene bedrag online betaald wordt en het andere ter plaatse afgerekend wordt.

Om de genomen commissie bij beide platformen te recupereren, kan je je nacht tarief hoger leggen of andere bijkomende kosten rekenen voor extra services zoals handdoeken of bedlinnen.

Wat is duurder, Airbnb of Booking.com?

Als we gaan kijken naar beide platformen zien we al snel dat deze gaan opwegen tegen elkaar. Met zowel de Host-Only servicekosten als de gemiddelde commissie van Booking.com, is het verschil tussen de twee erg klein.

We kunnen dus besluiten dat het even interessant is om op Booking.com als Airbnb te adverteren. Het is eerder het gebruiksgemak van het systeem dat ieder zijn eigen voorkeur zal hebben.

Reservaties annuleren

Airbnb heeft verschillende annulering opties voor de gast, van gratis naar flexibel tot streng. De kosten voor een annulatie (door de gast) zijn uiteraard hier dan ook aan gebonden, aangezien deze onderworpen zijn aan uw instellingen. Afhankelijk van wanneer gereserveerd wordt en hoever de aankomstdatum is, zal Airbnb reeds de betaling volledig of gedeeltelijk innen. 

Opmerking: Airbnb zal innen, maar jou nog niet uitbetalen. Dit gebeurt pas wanneer de gast effectief is gearriveerd in je vakantiewoning.

In contrast met Airbnb heeft Booking geen verplichte vooruitbetaling. Ook heb je bij Booking.com altijd de mogelijkheid tot een verzoek om kosteloos te annuleren. Dit is erg nuttig voor zowel de gast als voor de host. Wanneer blijkt dat er bijvoorbeeld toch een reservatie is met jongeren, kan je snel de optie ‘kwijtschelding annulatiekosten’ invoeren, waarbij de gast onmiddellijk een volledige terugbetaling ontvangt bij het akkoord gaan van je annulatieverzoek.

Andersom kan de gast makkelijk een annulatieverzoek sturen naar de host met kwijtschelding van de annulatiekosten. Bij het aanvaarden van deze annulatie wordt je zelf als host ook niet beboet. Bij Airbnb kan je echter maar 3 maal boetevrij annuleren, hierna wordt er jou een sanctie opgelegd.

Via Airbnb is het altijd de beste optie om te vragen aan de gast om te annuleren. Het nadeel: het kan voorvallen dat je gast de melding krijgt dat ze geen volledige terugbetaling zullen ontvangen (afhankelijk van je instellingen). Dit kan wantrouwen of onzekerheid creëren omdat je dan zogezegd het systeem van Airbnb zou tegenspreken. Je kan er effectief steeds voor kiezen om de gast toch een volledige terugbetaling te storten maar helaas kan dit pas na een effectieve annulatie. Je hebt hier dus iets meer werk, tijd en communicatie nodig om tot een annulatie te komen die je vervolgens volledig kan terugbetalen.

Over de algemene rechte lijn kan je dus zeggen dat Booking.com flexibeler kan zijn met betaling en annulaties bij gasten. 

Schade en verzekeringen bij Airbnb en Booking.com

Het kan soms eens gebeuren dat er schade is. Van onstuimige gasten tot een simpel ongeluk. Maar hoe zit het met de schadeclaims? 

Airbnb heeft een garantie dat er voor zorgt dat je gedekt bent tot $1.000.000 onder de “aircover voor hosts” garantie. Je kan op deze manier via Airbnb een schadeclaim indienen naar de gast toe. Soms betaalt de gast deze vergoeding, maar zij kunnen dit ook weigeren. Geen reden tot paniek, want je kan na deze weigering nog steeds Airbnb hierbij betrekken. Zij zullen vervolgens de claim onderzoeken en beoordelen, alsook jou verdere informatie of bewijsstukken vragen. Bij het aanleveren van alle nodige documentatie, zal Airbnb beslissen of ze de schadeclaim aanvaarden en indien wel, krijg je een uitbetaling van Airbnb zelf. Dit geeft toch een extra zekerheid, maar is zeker geen vervanging voor een opstal-, inboedel- of aansprakelijkheidsverzekering.

Bij Booking is het iets meer recht door zee. Daar ben je verantwoordelijk voor je eigen waarborg en afhankelijk van je eigen verzekeringen. Er is hier geen schadeclaim budget voorzien voor hosts bij ongevallen of schade.
Booking gaat er namelijk van uit dat je een waarborg op de een of andere manier zelf ontvangt (bijvoorbeeld via overschrijving), waar je vervolgens aanspraak op kan maken. 

In elk geval is het dus erg belangrijk om goed te informeren bij je verzekeraar. Zij kunnen je helpen met het kiezen van de juiste verzekering zodat je steeds gedekt bent voor je structuur en inboedel van je vakantiewoning.

Airbnb vs Booking.com – De conclusie

Veel is afhankelijk van je eigen voorkeur of wensen aangezien beide platformen hun eigen plus en minpunten hebben. 

Wil je het maximale halen uit je accommodatie, dan kan je beide platformen gebruiken om te verhuren. Zo bereik je een groter publiek en verschillende doelgroepen.

Maak je ook graag de vergelijking tussen Airbnb en Vrbo? Leest het dan in onze blog!

Dit is ook de methode die wij steeds toepassen bij Bnb assist. Door een goede kennis van beide platformen kunnen we steeds het maximum uit elke listing halen.
Ben je ook benieuwd naar wat we voor je vakantiewoning kunnen betekenen? Neem dan zeker een kijkje op onze website naar onze diensten of neem contact met ons op.


Posted at 30 May 2022h
by Laurent Bruggeman

    Ontdek de potentiële opbrengsten van je vakantiewoning
    via onderstaand formulier