AIRBNB VS VRBO: WAT ZIJN DE VERSCHILLEN VOOR HOSTS?


Dat Airbnb en Vrbo twee van de grootste spelers zijn op de markt is geen nieuwtje. Het zijn erg vaak gekozen platformen voor zowel hosts als toeristen. Toch zijn er zeker verschillen tussen de twee, maar het kan soms moeilijk zijn om door de bomen het bos nog te zien.

In dit uitgebreid artikel vergelijken we beide websites. Zo kom je te weten welk platform het beste past bij jou accommodatie. Lees dus zeker verder als je meer wil te weten komen over het verschil tussen Vrbo en Airbnb.

Airbnb en Vrbo

Airbnb en Vrbo zijn twee platformen waar je een vakantiewoning kan huren of verhuren. Beide platformen zijn populair bij veel reizigers, maar ook bij eigenaren van vastgoed.

Wanneer je je vakantiewoning online wil zetten voor tijdelijke verhuur kan het ietwat een dilemma lijken. Je vraagt je af welk platform nu het beste is om jouw woning op te verhuren. En waar kan je het meeste verdienen?

Om jullie als host te helpen bij het maken van de juiste keuze, hebben we een een duidelijke vergelijking gemaakt tussen de twee. Hier gaan we in detail over alle aspecten die verschillen en die van belang zijn voor hosts en tijdens de verhuur.

Airbnb en Vrbo in cijfers

Op het eerste zicht hebben Airbnb en Vrbo heel wat gemeen met elkaar. Ze zijn beide actief in hetzelfde segment van de toeristische markt en verhuren privé accommodaties aan gasten en toeristen. Maar er zijn een paar fundamentele verschillen.

Airbnb is een pak jonger dan Vrbo. Hoewel het bedrijf dan zo veel jonger is, heeft een een erg grote groei gekend doorheen de jaren. Het steekt er ondertussen bovenuit met kop en schouders. Zo is in 2023 het marktaandeel van Airbnb gestegen naar meer dan 20%. Hieronder zie je een aantal andere statistieken om de twee bedrijven goed te kunnen vergelijken met elkaar.

Airbnb

Jaar van oprichting: 2008
Actieve listings: + 6.000.000
Landen waar ze actief zijn: 220
Website bezoekers per maand: + 89.400.000

Vrbo

Jaar van oprichting: 1995
Actieve listings: + 2.000.000
Landen waar ze actief zijn: 190
Website bezoekers per maand: + 37.200.000

Desondanks het feit dat Airbnb een grotere groei heeft gekend is ook Vrbo nog steeds een goede keuze voor hosts. Het zorgt voor meer bereik en je spreek een andere doelgroep aan. Door een Multichannel aanpak toe te passen geef je je accommodatie een grotere kans om meer te verhuren.

Ben je ook op zoek naar een professionele aanpak op meerdere kanalen? Dan is Bnb assist een goede oplossing voor jouw listing. Wij zorgen er voor dat je vakantiewoning wordt aangeboden op verschillende platformen voor de beste resultaten en opbrengsten.

Airbnb vs Vrbo: Service fees en commissie

handen met briefjes geld in. Wat kost booking.com voor hosts

Als je aan de slag gaat met verhuren en je zet je listing online dan wordt het tijd om het eens te hebben over commissies. Ongeacht op welk platform je ook aan de slag gaat, wanneer er een boeking binnen komt moet je steeds een bepaald bedrag afdragen.

Platformen zoals Airbnb en Vrbo spreken over een “service fee” en deze bedraagt een bepaald percentage van de totale reservatie. Weten hoeveel commissie wordt gerekend is belangrijk om met een juiste prijsstrategie aan de slag te gaan.

Hieronder maken we de vergelijking.

Airbnb commissie

De Airbnb commissie structuur is behoorlijk recht door zee. Als host betaal je op een complete boeking 14% tot 16%. Dit zorgt er tevens ook voor dat de prijs voor je gast transparant is en dat er geen verborgen kosten zijn.

Dankzij deze makkelijke kostenstructuur is het ook steeds eenvoudig om te berekenen en bij te houden hoeveel Airbnb precies zal inhouden van de totale prijs.

Vrbo commissie

De Vrbo commissie structuur is erg gelijkaardig aan hoe Airbnb het aanpakt. Alleen delen ze hier de kosten op naar een verwerkings bijdrage en een commissie op de boeking van je gasten.

De totale kosten bij een boeking op Vrbo bestaan dus uit twee delen. Een bijdrage voor de verwerking van de betaling en de reservatie van 3%, en 5% commissie op de totale boeking. Dit brengt het totaal dus ongeveer op een 8% dat je zal betalen per boeking.

Het verschil in annulatievoorwaarden

Nog een verschil tussen de beide platformen zijn hun mogelijkheden bij de annulatievoorwaarden.

Wanneer je een bepaalde set aan regels kiest als annulatievoorwaarden, heeft dit een impact op hoe je gasten de boeking kunnen annuleren. Afhankelijk van de flexibiliteit en de mogelijkheden kan je deze streng of flexibel maken, naar gelang jouw voorkeur. Het kiezen van bepaalde annulatievoorwaarden kan een impact hebben op je omzet en is dus best belangrijk.

Wij raden al onze klanten steeds aan om meer naar streng te grijpen dan naar flexibel. Dit zorgt er voor dat je meer zekerheid hebt over je boekingen en zo loop je minder geld en boekingen mis.

Zowel Airbnb als Vrbo hebben verschillende mogelijkheden als we spreken over annulatievoorwaarden. Als gevolg hiervan heb je wel de nodige flexibiliteit om je listing te beheren en te optimaliseren naar wens.

Vrbo annulatievoorwaarden

Vrbo heeft een aantal verschillende mogelijkheden wanneer we het hebben over de annulatievoorwaarden. Hieronder lijsten we alle mogelijkheden op:

Geen terugbetalings policy
  • Een boeking in deze accommodatie is niet terugbetaalbaar
60 dagen
  • 100% terugbetaling van de boeking bij annulatie ten minste 60 dagen voor de check-in
  • Geen terugbetaling na de 60 dagen mogelijk
30/14 dagen
  • 100% terugbetaling van de boeking bij annulatie ten minste 30 dagen voor de check-in
  • 50% terugbetaling (min de service fee) wanneer de annulatie tussen de 14 en de 30 dagen voor de check-in gebeurt
  • Geen terugbetaling na de 14 dagen mogelijk
14/7 dagen
  • 100% terugbetaling van de boeking bij annulatie ten minste 14 dagen voor de check-in
  • 50% terugbetaling (min de service fee) wanneer de annulatie tussen de 7 en de 30 dagen voor de check-in gebeurt
  • Geen terugbetaling na de 7 dagen mogelijk
Aangepaste voorwaarden
  • Sommige listings kunnen aangepaste annulatievoorwaarden hebben die verschillen met deze hierboven. Aangepaste voorwaarden kunnen verschillen in regelgeving en de betalingsvoorwaarden die daarmee gepaard gaan. Bij het boeken van een accommodatie moeten de annulatievoorwaarden beschikbaar zijn op de boekingspagina

Airbnb annulatievoorwaarden

Airbnb heeft ook een hele reeks verschillende voorwaarden waar je als host uit kan kiezen. Hieronder beschrijven we elke mogelijkheid.

(Bron: Airbnb annulatievoorwaarden)

Flexibel
  • Gasten krijgen volledige restitutie als zij binnen 24 uur voor aankomst annuleren. Je wordt dan niet uitbetaald.
  • Als een gast daarna annuleert, word je voor elke doorgebrachte nacht uitbetaald, plus één extra nacht.
Gemiddeld
  • Gasten krijgen volledige restitutie als zij binnen vijf dagen voor aankomst annuleren. Je wordt dan niet uitbetaald.
  • Als een gast daarna annuleert, word je voor elke doorgebrachte nacht uitbetaald, plus één nacht extra en 50% van alle niet-doorgebrachte nachten.
Hard
  • Gasten moeten minstens 30 dagen voor aankomst annuleren om volledige restitutie te krijgen.
  • Als een gast tussen de 7 en 30 dagen voor aankomst annuleert, krijg je 50% van alle nachten uitbetaald.
  • Als een gast minder dan 7 dagen voor aankomst annuleert, krijg je alle nachten volledig uitbetaald.
  • Gasten krijgen ook het volledige bedrag terugbetaald als ze binnen 48 uur na het reserveren annuleren, mits dat minstens 14 dagen voor hun aankomst is.
Streng
  • Gasten moeten binnen 48 uur na het maken van de reservering en minstens 14 dagen voor aankomst annuleren om volledige restitutie te krijgen.
  • Als een gast tussen de 7 en 14 dagen voor aankomst annuleert, krijg je 50% van alle nachten uitbetaald.
  • Als een gast daarna annuleert, krijg je alle nachten volledig uitbetaald.
Streng: Lange termijn

(Voor verblijven langer dan 28 dagen)

  • Gasten moeten binnen 48 uur na het maken van de reservering en minstens 28 dagen voor aankomst annuleren om volledige restitutie te krijgen.
  • Als een gast daarna annuleert, krijg je het volledige bedrag voor alle doorgebrachte nachten plus nog eens 30 extra nachten.
  • Als er minder dan 30 resterende nachten zijn wanneer de gast annuleert, krijg je alle resterende nachten van de reservering volledig uitbetaald.
Flexibel: Lange termijn

(Voor verblijven langer dan 28 dagen)

  • Gasten moeten minstens 30 dagen voor aankomst annuleren om volledige restitutie te krijgen.
  • Als een gast daarna annuleert, krijg je het volledige bedrag voor alle doorgebrachte nachten plus nog eens 30 extra nachten.
  • Als er minder dan 30 resterende nachten zijn wanneer de gast annuleert, krijg je alle resterende nachten van de reservering volledig uitbetaald.
Niet-restitueerbare optie
  • Geen terugbetaling mogelijk
Zeer streng 30 dagen

(Enkel op uitnodiging of in bijzondere omstandigheden)

  • Gasten moeten minstens 30 dagen voor aankomst annuleren om 50% restitutie te krijgen voor alle nachten.
  • Als een gast daarna annuleert, krijg je alle nachten volledig uitbetaald.
Zeer streng 60 dagen

(Enkel op uitnodiging of in bijzondere omstandigheden)

  • Gasten moeten minstens 60 dagen voor aankomst annuleren om 50% restitutie te krijgen voor alle nachten.
  • Als een gast daarna annuleert, krijg je alle nachten volledig uitbetaald.
Bijzondere gevallen
  • Italië, Zuid-Korea, China en Duitsland: in Italië en voor Zuid-Koreaanse gasten die in een accommodatie met strenge annuleringsvoorwaarden verblijven, gelden andere voorwaarden. Flexibele annuleringsvoorwaarden voor lange termijn verblijven zijn niet beschikbaar voor accommodaties in China. Als host in Duitsland moet je ook controleren of jouw annuleringsvoorwaarden aan de lokale regelgeving voldoen. Meer informatie over annuleringen in Duitsland.
Luxe-verblijven:
  • Voor dit soort verblijven gelden aparte voorwaarden.
Uitzonderingen:
  • In sommige gevallen komen je annuleringsvoorwaarden te vervallen.
Tests:
  • Soms proberen we nieuwe annuleringsvoorwaarden uit. Als je je annuleringsvoorwaarden niet in dit artikel kunt vinden, raadpleeg dan de reserveringsgegevens voor de reservering.

Het publiek dat Airbnb en Vrbo aantrekken

Een van de belangrijkste verschillen tussen de twee platformen is misschien wel het publiek dat ze aanspreken. Hoewel ze beide een een platform zijn dat accommodaties aanbiedt als alternatief voor hotels, is het toch opmerkelijk hoe anders de gebruikers zijn.

Het Airbnb publiek

Airbnb is al vanaf het begin, gefocust op jonge reizigers op zoek naar avontuur en unieke verblijven. Ook de prijs speelt hier een rol, want vaak kiezen jongeren voor een alternatief als Airbnb om goedkoper te kunnen reizen. Zeker in vergelijking met hotels en resorts kan dit tellen voor jonge reizigers.

Ook in de afgelopen jaren gaf Airbnb sterk aan dat de focus vooral ligt op authentieke ervaringen aanbieden. Dit in echte bewoonde gebieden waardoor je het “leef zoals een local” gevoel kan hebben op elke trip.

Door de jaren heen is Airbnb wel geëvolueerd van klanten. Hoewel een grote meerderheid van de vaste equipe nog steeds millennials (al dan niet budget bewust) zijn, grijpen ook steeds meer zakelijke reizigers en families naar dit aantrekkelijke alternatief om op vakantie te gaan.

Het Vrbo publiek

Terwijl bij Airbnb een groot deel van het publiek erg bewust op zoek ging naar een goedkoper alternatief voor hotels, ligt de focus bij Vrbo klanten hier veel minder. De prijs is niet noodzakelijk een factor waar de Vrbo gasten rekening mee houden.

Al vanaf de start legt Vrbo de focus op familie verblijven en vakanties. Een groot deel van de listings op Vrbo zijn dan ook volledige woningen. De perfecte plek om te zoeken naar een nieuwe bestemming als je op reis gaat met de hele familie of in groep.

Ook demografisch gezien zijn er dus belangrijke verschillen. Vrbo reizigers zijn vaak ouder dan de gemiddelde Airbnb reizigers en gaan meer op zoek naar een rustige vakantie. Hier doen comfortabele huizen en bestemmingen op het platteland of in de natuur het bijzonder goed.

Vrbo vs Airbnb: De verschillen in accommodaties

Lange moderne tafil in een ruime nieuwe villa.

Zoals je al kan zien is het verschil in publiek tussen de twee erg afhankelijk van het soort locatie dat wordt aangeboden. Net daarom is dit dan ook waar je een groot verschil kan merken in het aanbod. Beide platformen hebben een erg andere insteek in wat mag en kan.

Bij de opstart van Airbnb was er een duidelijke missie, namelijk, hosts een centje laten bijverdienen. Tot op de dag van vandaag is dit nog steeds een belangrijke factor waarom hosts kiezen voor het platform.

Om exact deze reden is het mogelijk om drie verschillende types listing aan te bieden:

Vrbo daarentegen heeft een heel andere kijk op deze dingen. Hier is het namelijk niet mogelijk om een listing online te plaatsen waar gedeelde ruimtes voorkomen. Omdat de focus hier vooral ligt op het accommoderen van grote groepen en families kiezen ze ervoor om vakantiehuizen en complete woningen aan te bieden.

Zijn er gedeelde plekken in je accommodatie zoals een leefruimte, keuken of badkamer, dan is Vrbo niet de juiste partner voor jouw hosting avontuur.

Recensies en beoordelingen

Beoordelingen zijn voor gasten een erg belangrijke factor wanneer het gaat over een beslissing maken. Zo blijkt uit onderzoek dat meer dan 80% van alle mensen reviews aannemen als advies van een kennis of vriend.

Positieve feedback is dus van groot belang als je goed wil verhuren. Een slechte review kan je de das om doen en zal je al snel geld kosten op vlak van bezetting en boekingen.

Gelukkig zijn beide platformen hiervan op de hoogte en stellen ze zowel de gast als de host in staat om feedback te schrijven over hun ervaring. Dit zorgt voor het nodige vertrouwen voor zowel jou als voor toekomstige gasten.

Wat Airbnb als extraatje aanbiedt is dat het gasten ook aanspoort om een sterrenbeoordeling te geven aan een aantal verschillende factoren na hun verblijf. Zo kun je van elke accommodatie een beoordeling op 5 vinden over netheid, communicatie, aankomst, nauwkeurigheid, locatie en prijs-kwaliteitverhouding.

Airbnb vs Vrbo: Waar plaats jij je listing?

Voor hosts zal het nu ondertussen duidelijk zijn welk platform je voorkeur heeft. Veel hiervan zal afhangen van het type gasten dat je wil ontvangen, je accommodatie en hoe veel je je accommodatie wil verhuren doorheen het jaar.

Heb je de mogelijkheid om een complete vakantiewoning, appartement of studio aan te bieden, dan raden we je zeker aan om een multichannel aanpak te overwegen. Hierdoor plaats je je woning op verschillende platformen en maximaliseer je je bereik en omzet.

Als jij je opgewassen voelt om aan de slag te gaan met het verhuren van je vakantiewoning dan ben je klaar voor de start. Wil je aan de slag met verhuren op meer dan één platform, dan kan het ook handig zijn om te kiezen voor een professionele manager voor je verhuur.

De voordelen van een verhuurmanager zijn onder andere:

  • Mogelijkheid om op meerdere platformen te verhuren
  • Een totaal geoptimaliseerde advertentie op elk platform
  • Zelf geen chat of telefoongesprekken voor de verhuur
  • Betere verhuurprijzen doorheen het jaar
  • Schoonmaak wordt overgenomen door een professioneel team
  • Een klusjesman voor alle klusjes in je vakantiewoning
  • Minder zorgen
  • Meer tijd voor wat echt telt

Heb jij ook zin om meer uit je verhuur te halen? Neem dan zeker contact op met ons team van experts. Zij helpen je graag verder met het maken van de juiste beslissing en bij het opzetten van een winstgevende advertentie.

Conclusie: Airbnb vs Vrbo

Zowel Airbnb als Vrbo is een goede keuze voor verhuurders die op zoek zijn naar een plek om hun vakantiewoning te verhuren. Bij beide platformen bereik je miljoenen toeristen die bij jou kunnen boeken.

Hoewel er zeker bepaalde verschillen zijn in de kostenstructuur, annulatievoorwaarden en in het publiek zijn beide platformen goed in wat ze doen. Wel is het zo dat je op Airbnb meer kans maakt op een boeking verzilveren dan bij Vrbo, dit is zeker het geval in België.

Wil je echter het onderste uit de kan halen dan is er ook een oplossing voor jou. Heb je een complete woning beschikbaar, dan is verhuren op meerdere platformen zeker ook de moeite! Hierdoor vergroot je je zichtbaarheid op verschillende platformen en kan je je omzet een boost geven.


Posted at 23 Jan 2023h
by Laurent Bruggeman

    Ontdek de potentiële opbrengsten van je vakantiewoning
    via onderstaand formulier