AIRBNB KLACHTEN VAN BUREN: VOORKOM BURENRUZIES MET DEZE TIPS!
Airbnb klachten van buren kunnen lastig zijn om mee om te gaan, maar het is belangrijk om ze goed aan te pakken. Ontdek hoe je je buren tevreden kunt houden en klachten kunt voorkomen, zodat je je vakantieverblijf kunt verhuren zonder moeilijkheden.
Als Airbnb host zijn er twee dingen die echt vervelend zijn, dat zijn slechte of onhandelbare gasten en ongelukkige buren. Als je buren niet tevreden zijn kan dit een ware domper zijn op de feestvreugde voor iedereen dat wil verhuren op korte termijn. Het beste wat je kunt doen is burenruzies voorkomen. Want zeker in dit geval is voorkomen beter dan genezen.
We moeten uiteraard ook niet vergeten dat het voor je buren best een hele last kan vormen. Als je vaak gasten hebt die het wat bonter maken dan je zou willen, zijn het vaak de buren die hier mee te maken krijgen. Nachtelijk lawaai of onaangename ervaringen zijn maar twee voorbeelden van wat een slechte gast kan veroorzaken.
Gelukkig zijn er heel wat dingen die we kunnen doen om dit tegen te gaan. In deze blog bekijken we wat de mogelijkheden, oorzaken en oplossingen zijn.
Wat leidt tot klachten van een buur?
Wanneer je een vakantiewoning verhuurt op Airbnb, Booking of Vrbo dan ontstaan er pas spanningen met je buren eenmaal je te maken hebt met gasten. Deze spanningen worden veroorzaakt door lawaai, fout parkeerders, feestjes en het verstoren van de rust.
Je buren hebben uiteraard niet gevraag om deze buitensporige gasten, dus wanneer zich zo een situatie voor doet, kan dit zeker zorgen voor de nodige spanningen. Als deze spanningen opbouwen is dit vaak het moment dat buren een klacht indienen of naar jou komen om te spreken over het probleem.
Welke acties kunnen buren ondernemen tegen hosts en verhuurders?
Hebben je buren er echt genoeg van dan zijn er een aantal zaken die ze kunnen doen. In deze lijst nemen we een kijkje naar de opties dat je buren hebben eenmaal het genoeg is geweest.
Rechtstreeks bij jou
Dit is waarschijnlijk de beste eerste stap die ze kunnen nemen. Als je buurman rechtstreeks bij jou klaagt, kun je de politie en de ondersteuning van Airbnb buiten de situatie houden – zolang je adequaat kunt reageren en het probleem kunt oplossen voordat het uit de hand loopt.
Als je buurman klaagt over je gasten en je er niets aan doet, kan hij het vertrouwen in jou verliezen. Als ze geloven dat je geen actie onderneemt, zullen ze niet meer rechtstreeks naar jou toe komen en in plaats daarvan de hulp van derden inschakelen. Dit kan meer problemen veroorzaken voor je vakantieverhuur op korte termijn.
Controleren of je Airbnb de plaatselijke wetten en regels overtreedt
Je gemeente of stad kan specifieke regels hebben over geluid en gedrag, en als je gasten deze regels overtreden, kunnen je buren mogelijk de lokale politie of handhavingsdiensten inschakelen.
Daarom is het belangrijk om volledig op de hoogte te zijn van de regels en voorschriften in jouw omgeving en deze ook op te nemen in je huisregels, zodat je gasten zich er ook aan kunnen houden.
Meestal gaat het hier over geluidsoverlast en stiltetijden. Verzeker jezelf er dus van dat je deze informatie duidelijk doorgeeft aan je gasten, want culturen kunnen heel wat verschillen.
Je woning rapporteren aan Airbnb
‘Ondersteuning voor buurtbewoners’ is een plek waar je dringende en niet dringen de zaken meteen kunt melden bij Airbnb zelf. Buren kunnen hier een klacht indienen wanneer ze overlast hebben van geluidsoverlast, feestjes of als ze zich zorgen maken over hun persoonlijke veiligheid.
Als een buurman op deze manier een melding maakt, zal Airbnb de kwestie beoordelen en contact opnemen met de hosts van de vakantiewoning. Ze zullen ook een vervolgonderzoek doen en indien nodig de buurman op de hoogte stellen.
Hoewel de zaak behoorlijk ernstig zou moeten zijn voordat Airbnb je vermelding opschort of verwijdert, is het hebben van meerdere klachten tegen je vermelding op Airbnb geen goed nieuws. Het is dus het beste om vanaf het begin proactief te zijn en steeds duidelijk te communiceren met je gasten.
De politie bellen wegens overlast
Wanneer er na 22 uur geluidsoverlast is door feestjes of onstuimige gasten, kunnen de buren de politie bellen om dit te melden. De politie zal in dit geval langskomen om de situatie te beoordelen en een eerste waarschuwing geven aan je gasten.
Een rechtszaak tegen jou aanspannen
Als de zaken echt uit de hand lopen, kan je buur juridische stappen tegen je ondernemen. Deze juridische stappen zijn echter niet zo eenvoudig omdat het een grijze zone lijkt te zijn omdat er zo veel verschillende huurders zijn.
Dit is echter nog geen reden tot paniek, want dit zou de laatste stap zijn die iemand neemt. Rechtszaken kosten veel tijd, geld en zijn risicovol. Daarom is het in het belang van iedereen om het probleem op te lossen voordat het zover komt. Voorkomen is in dit geval veel beter dan een rechtszaak of juridische stappen.
Nu is het tijd om te kijken wat je kunt doen om klachten van buren helemaal te voorkomen. Lees verder voor onze beste tips om je buren tevreden te houden.
Hoe kan ik klachten over mijn vakantieverhuur op korte termijn voorkomen?
Het is belangrijk om meer te doen dan alleen vragen aan je gasten om rekening te houden met je buren en hopen dat ze geen overlast veroorzaken. Om de controle te behouden, is het slim om proactief te zijn en problemen te voorkomen. Hier zijn enkele tips:
1. Communiceer met je buren
Het is essentieel om goede communicatie te onderhouden met je buren. Door een goede relatie met hen op te bouwen, zullen ze zich comfortabel genoeg voelen om contact met je op te nemen als ze zorgen hebben.
Vertel hen over je vakantieverhuur en hoe je het runt. Laat hen ook weten hoe ze contact met je kunnen opnemen als ze problemen ervaren. Blijf hen op de hoogte houden van je boekingen, zodat ze weten wat er rond hun eigendom gebeurt indien ze dit wensen.
2. Investeer in tools en software voor geluidsbeheer
Er zijn tools en software beschikbaar waarmee je geluidsniveaus kunt monitoren en het risico op geluidsoverlast door gasten kunt verminderen. Privacy-veilige geluidsmeters kunnen het decibelniveau meten zonder specifieke geluiden of conversaties op te nemen. Op die manier kun je het geluidsniveau controleren en indien nodig contact opnemen met je gasten voordat het de buren bereikt.
3. Screen je gasten voordat je hun reservering accepteert
Screen je gasten voordat je hun reservering accepteert. Let op rode vlaggen, zoals slechte communicatie, een onvolledig Airbnb-profiel, negatieve recensies van andere hosts of aarzeling om persoonlijke informatie te verstrekken.
Bij Bnb assist voeren we deze controle uit bij elke boeking. Zo ben je steeds gerust wanneer je gasten ontvangt.
4. Maak gebruik van recensies van andere hosts
Zoals hierboven vermeld, is het lezen van recensies van andere hosts over potentiële gasten een belangrijk onderdeel van het screenen van je gasten en het beschermen van je buren tegen overmatig lawaai en moeilijk gedrag.
Terwijl Airbnb gasten in staat stelt om hun verblijf te beoordelen, kunnen Airbnb-hosts ook hun ervaring met hun gasten beoordelen. Dit is een geweldige manier om te profiteren van de ervaringen van andere hosts. Als andere hosts klagen over een potentiële gast – vooral als het gaat om geluidsoverlast of onbeleefd gedrag – is het een goed idee om deze gasten misschien niet te aanvaarden.
5. Houd je aan de regels en voorschriften
Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de regels en voorschriften die van toepassing zijn op je eigendom. Overtreding hiervan kan leiden tot boetes en problemen met lokale autoriteiten en je buren.
Hou altijd rekening met de regels en regeling omtrent vuilophaling, geluid en parkeer gelegenheden en geef deze duidelijk door aan je gasten om misverstanden te voorkomen.
6. Zorg voor duidelijke parkeerinstructies
Hoewel geluidsoverlast meestal de belangrijkste klacht is van naaste buren, kan het ook voor problemen zorgen als je gasten parkeren op de parkeerplaats van je buren of voor hun eigendom.
Dit kan gemakkelijk worden voorkomen door je gasten duidelijke parkeerinstructies te geven voor ze aankomen. Op die manier hoeven je gasten niet te gissen waar ze moeten parkeren en belanden ze niet op de verkeerde plek.
7. Beperk het aantal toegestane gasten
Het beperken van het aantal gasten is vooral noodzakelijk voor kortetermijn verhuur in een rustige woonwijk. Geluidsoverlast komt vaker voor als je veel gasten tegelijkertijd in je accommodatie hebt.
Dus om geluidsoverlast te voorkomen, moet je het aantal toegestane gasten op je eigendom beperken.
Als vuistregel geldt dat je het aantal gasten moet toestaan dat comfortabel kan worden ondergebracht door het aantal slaapkamers. Het aanbieden van extra slaapplaatsen op de bank of dagbezoekers wordt niet aanbevolen als je doel is om klachten over geluidsoverlast te voorkomen of te verminderen.
8. Sta geen feesten en evenementen toe
Feesten en evenementen zijn de bron van alle geluidsoverlastproblemen voor kortetermijnverhuur. Ze trekken grote groepen mensen, harde muziek en wilde, misdragende gasten aan. Wanneer een woonwijk klaagt over Airbnb die de buurt verstoort, zijn het meestal de feesten die de schuld krijgen.
Als je Airbnb-verhuur zich in een woonwijk bevindt en het voorkomen van geluidsproblemen een prioriteit is, is het beste wat je kunt doen het niet toestaan van feesten of evenementen in je vakantiewoning.
9. Communiceer duidelijk de huisregels en straffen voor overtredingen
Zowel hosts van vakantieverhuur als hun naaste buren mogen niet aannemen dat Airbnb-gasten automatisch de huisregels kennen en weten hoe ze zich moeten gedragen.De meeste hosts gaan er misschien van uit dat gasten automatisch weten dat ze ‘s nachts stil moeten zijn, en voor de meeste gasten is dit misschien waar.
Toch is het altijd beter om de stilte tijden en je beleid met betrekking tot feesten en extra gasten duidelijk te vermelden in de huisregels.
Dit elimineert niet alleen eventuele verwarring en zorgt ervoor dat gasten op de hoogte zijn van wat ze wel en niet kunnen doen, maar het geeft je ook de mogelijkheid om ze te handhaven.
Ook zorgeloos verhuren zonder kwade buren?
Bnb assist staat voor je klaar! Met onze jarenlange ervaring en expertise in het ondersteunen van verhuurders bij het beheren van vakantiewoningen op platforms zoals Airbnb, Vrbo, Interhome en Booking.com, kunnen we je helpen om een vreedzame en succesvolle verhuurervaring te creëren.
Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij je kunnen helpen om moeiteloos te verhuren zonder je zorgen te maken over klachten van buren. Ons team van experts staat voor je klaar om al je vragen te beantwoorden en een op maat gemaakt pakket van diensten samen te stellen dat perfect aansluit op jouw behoeften.
Posted at 06 Feb 2024h
by Laurent Bruggeman