ZO SCHRIJF JE EEN GEWELDIGE OMSCHRIJVING VOOR JE AIRBNB-ADVERTENTIE


Een advertentie met duidelijke taal die zin geeft in vakantie, verhuurt sneller dan de volgende. Gelukkig kan iedereen leren hoe goed, aantrekkelijk en verkoopgericht te schrijven en laat dat nu net een van onze belangrijkste troeven zijn.

Om je op weg te helpen naar de advertentie die iedereen doet dromen, gieten we de beste tips van onze in-house copywriters in de volgende, handige spieklijst!

Opvallende titel

Het is de bedoeling dat jouw advertentie de aandacht trekt tussen al de verschillende keuzes op Airbnb. Een sterke titel is hiervoor de 1ste stap. Probeer alle tekens hiervan (of toch zo veel mogelijk) te gebruiken en benoem de belangrijkste voorzieningen zoals parking, tuin, uitzicht,…

Vermijd best om het aantal kamers of badkamers in de titel op te nemen. Dit is niet nodig aangezien de gast hier waarschijnlijk reeds op gefilterd heeft tijdens zijn zoektocht. Zo ben je zeker de kostbare tekens te gebruiken voor informatie die een meerwaarde biedt voor de gasten. 

Foto’s en hun bijhorende tekst

Mooie foto’s die aanspreken zijn natuurlijk het belangrijkste onderdeel van de advertentie. Maar onderschat de tekst die je erbij kan zetten niet! De website van Airbnb laat je toe om wat catchers bij je foto’s neer te pennen. Dit hoef je niet bij elke foto te doen, maar gebruik deze opportuniteit om creatiever uit de hoek te komen dan “ En dit is dan de living”… Laat je gasten voelen wat je wilt dat ze denken bij de foto.

In plaats van de uitleg van de ruimte te geven, geef een mogelijk scenario waarin ze zich kunnen vinden en thuis voelen. Verleid je gasten met beelden die ze zelf niet meteen zien op je foto. En vooral, accordeer je foto met je tekst! Zinnen als “Vanop het kleine, maar enorm gezellige balkon wordt je liefde voor deze stad bevestigd. Laat je meeslepen door de prachtige melodie die de beiaardier voor de inwoners van zijn stad speelt” zijn hiervan een goed voorbeeld.

Bnb assist voorziet voor iedere nieuwe accommodatie een fotoshoot om ervoor te zorgen dat je accommodatie er uitspringt tussen de honderden voorstellen op Airbnb. Laat onze professionele fotografie en copywriting een meerwaarde zijn voor jouw advertentie! Contacteer ons via de website om meer te weten te komen over de diensten die we aanbieden. 

Neen tegen clichés!

We kennen allemaal de typische “dit prachtige appartement met een hele mooie…”. Vermijd de té uitbundige ophemeling van jouw vakantiewoning. Natuurlijk vind je die van jou mooier en beter dan die van de volgende advertentie. Maar laat dit liever spreken uit ervaring dan uit woorden. Of nog beter, uit goede recensies! Nietszeggende, ophemelende woorden maken je advertentie saai en zwaar om te lezen. Er blijft weinig hangen nadien en dat is juist wat je niet wilt. 

Beter is het om een duidelijke beschrijving te gebruiken. Die mag uiteraard wat poëtisch zijn. “Een prachtige keuken” zegt niet hoe uitnodigend het marmeren werkblad is. Probeer te schrijven vanuit het standpunt waarom jij zelf deze vakantiewoning kocht/renoveerde. Welke keuzes hebben jou ertoe aangezet om hiervoor te kiezen? Verwoord die keuzes in duidelijke, aantrekkelijke zinnen en overtuig hiermee ook je volgende gast! 

Een voorbeeld hiervan is “Ons modern en pas gerenoveerd appartement heeft een prachtig uitzicht over zowel de zee als de stad. Vanop ons ruime terras kan u genieten van dit spectaculaire uitzicht”.

 Antwoorden

Belangrijk is ook dat je antwoordt op al de mogelijke vragen van de toerist nog voor hij deze heeft kunnen stellen. 

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Hoe lang is het wandelen naar het strand? 
  • Hoe ver is de accommodatie gelegen van het dichtstbijzijnde station of bushalte? 
  • Welke parking opties zijn er? 
  • Is er een winkel in de buurt? 
  • Welke soort bedden zijn er te vinden in de vakantiewoning? 
  • Worden huisdieren aanvaard? 

Wanneer je een antwoord biedt op vragen als hierboven in je advertentie, zorg je ervoor dat de gast reeds het totaalplaatje voor zich heeft en meteen kan beslissen om de woning te boeken of niet. Hij hoeft zo niet te wachten op antwoorden met de kans dat hij ondertussen een andere accommodatie boekt, waarvan de uitleg wél compleet is.

 Rust

Laat de advertentie af en toe rusten. Gebruik “Enter” voor wat witte ruimte tussen alinea’s en zie hoe je advertentie meer spreekt, zachter oogt en vooral leesbaarder wordt!

Veel schrijvers van advertenties onderschatten de kracht van witruimte. Ze willen de kleine ruimte zo optimaal mogelijk vullen om elke troef tot het uiterste uit te persen! Wat wit tussen de regels zorgt er echter voor dat de gasten een structuur zien, een overzicht en duidelijkheid. En dat blijft hangen! Dus, korte zinnen, korte alinea’s en… rust!

Ken je doelgroep

Als eigenaar ken je je woning als geen ander. Daardoor weet je ook welke soort gast het meest geïnteresseerd zal zijn om jouw type accommodatie te boeken of zich er het meeste thuis zal voelen. Geef details over je ruimte om de juiste gasten aan te spreken. Beeld je in dat je een potentiële huurder bent die je verblijf voor de eerste keer ziet. Probeer de stijl, het gevoel, de omgeving zo goed mogelijk te omschrijven. Maar doe dit uiteraard met het oog op de ideale gast voor jouw type logement aan te trekken.

In het geval je een groot huis hebt met meerdere bedden, zal je eerder families willen aanspreken. Spreek in dit geval dan over alles wat kindvriendelijk is, zoals de gezellige leefruimte met veel plaats om te spelen of de aantrekkelijke kinderkamers.  

Wanneer de vakantiewoning zich in een cultureel levendig deel van de stad bevindt zal je dat aspect misschien volledig willen laten zien om die reizigers te overtuigen die meer zin hebben om zich onder te dompelen in een nieuwe cultuur om zich los te maken van hun dagelijkse leven thuis. 

Indien je zakenreizigers wilt aanspreken, schrijf dan over de razendsnelle en betrouwbare WiFi, alsook de werkruimte met comfortabele bureaustoel.

Experimenteer

Geef mee waar het om gaat, maar probeer ook wat speels uit de hoek te komen. In tegenstelling tot veel andere copy op het web, is je Airbnb advertentie niet permanent. Hij kan dus op elk moment worden aangepast wat je de mogelijkheid biedt om wat te experimenteren en uit te zoeken wat voor jou en het soort gasten dat je wilt aantrekken, werkt. 

We begrijpen dat dit allemaal wat overweldigend lijkt. Zo veel om rekening mee te houden bij het schrijven van de advertentie die zal zorgen voor verhuur. Bij Bnb assist zijn we gespecialiseerd in toeristisch verhuurmanagement en hebben we al menig aantrekkelijke advertenties mogen schrijven. Lijkt het je allemaal veel werk? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Onze in-house copywriters toveren dergelijke teksten zonder veel moeite uit hun pen.

Indien je meer informatie over Bnb assist wenst, kun je mailen naar info@bnbassist.be of contact met ons opnemen via het contactformulier.


Posted at 10 Jun 2021h
by Laurent Bruggeman

    Ontdek de potentiële opbrengsten van je vakantiewoning
    via onderstaand formulier