ONZE TIPS OM FEESTJES IN JE VAKANTIEWONING TE VERMIJDEN


Een “hot-topic” die de laatste tijd vaak besproken wordt en waar alle eigenaars van een vakantiewoning voor vrezen: feestjes. Welke stappen kan je proactief ondernemen om feestjes in je woning te vermijden? We geven je de belangrijkste tips in dit artikel.

Stel huisregels in

De makkelijkste maatregel die je preventief kan treffen is het simpelweg opnemen van de “geen feestjes”- regel in de huisregels. 
Op platformen als Airbnb en Booking.com kan je in het onderdeel “huisregels” op “nee” klikken bij de vraag of er feestjes mogen doorgaan in de woning. 

Ook vermeld je het er best nogmaals bij in de “aanvullende regels”. Het vermelden van de stilte-uren (bijvoorbeeld tussen 21u en 6u) neem je hier best eveneens in op en je kan er eventueel ook in melden dat er boetes gelden bij het niet respecteren van deze stilte-uren.

Feestjes worden meestal op voorhand gepland. Een extra herinnering over de huisregels en de gevolgen bij het overtreden daarvan direct na het boeken, blijkt effectief te zijn voor het voorkomen van feesten. Maak zeker ook duidelijk wat je verstaat onder een “onaanvaardbaar feestje”. Het zal niet iedereen afschrikken, maar zal wel aantonen dat je gevoelig bent voor deze kwestie. 

Moest er toch een feestje zijn doorgegaan in je woning, dan kan je jezelf indekken en aantonen dat in je huisregels duidelijk staat vermeld dat feestjes in de accommodatie niet zijn toegelaten.

Wie zijn je gasten?

Aarzel niet om de persoon die de reservering heeft gemaakt te vragen wie er precies in de woning zal verblijven, waarom ze bij je willen verblijven (zakelijk, met vrienden, familie), hoeveel gasten er effectief zullen verblijven en of ze van plan zijn anderen uit te nodigen in de accommodatie. Voor deze laatste vraag is het belangrijk dat je voor je woning uitmaakt of het toegelaten is om overdag extra gasten uit te nodigen. 

Omgaan met slechte gasten? Lees dan onze blog over hoe je dit kunt doen.

Profiel van de gasten

Een makkelijke manier op Airbnb om na te gaan of gasten eerder al slechte ervaringen hebben bezorgd aan andere eigenaars, is door hun profiel na te kijken. Hebben ze geen profielfoto, noch recensies of een uitleg in hun profiel? Dan vraag je maar beter goed door naar de vragen in het hoofdstuk hierboven.

Waarborg

Stel een waarborg in om je in te dekken tegen eventuele schade die de gasten aan de accommodatie zouden veroorzaken. Op Airbnb en Booking.com, alsook op VRBO kan je makkelijk een waarborgsom invullen. Maar vergeet niet dat enkel VRBO deze waarborg ook effectief int. Enkel indien er geen schade is aangegeven, wordt deze som teruggestort op de rekening van de gast.

Als er een probleem is tijdens het verblijf van gasten via Airbnb, werkt de claimprocedure hetzelfde voor zowel door Airbnb als door de host vereiste waarborgsommen.

Een host kan binnen 14 dagen na vertrek of, indien dit eerder plaatsvindt, voordat een nieuwe gast aankomt een incident melden en aanspraak maken op een deel van of de volledige waarborgsom.

Communicatie

Wees in je communicatie naar gasten toe duidelijk over hoeveel personen er maximaal in de woning mogen verblijven alsook wat het geluidsbeleid inhoudt. En vooral: vertrouw op je instinct! Meestal vallen mensen die niet komen om een weekendje te relaxen snel door de mand eenmaal je doorvraagt naar hun intenties of samenstelling van de groep die van plan is te verblijven.

Probeer gasten zo goed mogelijk op voorhand te informeren van je huisregels door deze ook in je communicatie naar hen toe, voor of na het boeken, nogmaals te herhalen. 

Gasten die eerder kort antwoorden, die nog niet weten wat ze van plan zijn te doen in de stad van de woning of iemand die vol taalfouten schrijft, kan je beter ook extra vragen wat hun intenties zijn.

Sommige reservaties zijn ook meer verdacht dan anderen. Een reservering voor dezelfde dag voor een 5-slaapkamer villa voor 1 nacht op een vrijdagavond, gemaakt door een 22-jarige die in dezelfde stad woont als waar de woning gelegen is, kunnen we wel zeer verdacht noemen.

man liggend in de zetel aan het onspannen.

Heb je graag assistentie bij de verhuur van je vakantie woning? Contacteer ons dan en ontdek hoe Bnb assist al je zorgen als verhuurder van je overneemt. We zijn er namelijk om alle taken die bij korte termijn verhuur komen kijken van je over te nemen. Zodat jij meer tijd hebt om te ontspannen!

Instellingen

Hieronder vind je een aantal instellingen die je makkelijk kan aanpassen om de kans op een feestje te verminderen.

Minimum aantal nachten

Stel een minimum verblijf van 2 nachten in. Een feestje is meestal maar 1 nacht en als je de mogelijkheid om een feestje te geven niet aanbiedt (boeken voor 1 nacht), zullen gasten eerder geneigd zijn ergens anders te boeken waarbij dit wel kan. 

Maximum bezetting

Duid op je advertentie de maximale bezetting aan en wees in je communicatie naar de gasten toe duidelijk over wat deze is en of deze zowel overdag als ‘s nachts geldt. Ook indien de extra gasten maar één uur in de accommodatie verblijven.

Direct reserveren

In een vorige blogpost deelden we al mee dat deze instelling ervoor zorgt dat je hogerop in de zoekresultaten van Airbnb terechtkomt. Maar deze instelling neemt ook risico’s met zich mee. Je kan de gasten namelijk niet ondervragen of hun profiel bekijken voor ze een reservering uitvoeren.

Indien je graag direct reserveren inschakelt, kan je instellen dat gasten een profielfoto moeten instellen en hun ID moeten uploaden voordat ze de reservering kunnen uitvoeren. Ook kan je aanduiden dat je enkel gasten wilt ontvangen die reeds positieve recensies hebben ontvangen.

Last minute reserveren 

De gevaarlijkste reservaties zijn degenen die voor de dag zelf worden uitgevoerd. Dit kan je makkelijk voorkomen door je instellingen zo aan te passen dat reservaties steeds minstens 2 dagen voor aankomst dienen te worden gemaakt. 

Overlast

Indien er effectief overlast is en de gasten niet willen overgaan tot het beëindigen van het feestje zijn er meerdere dingen die je kan doen. Liefst voor je problemen krijgt met de buren. 

– Ga naar de accommodatie en neem een foto. Zo heb je bewijs dat de huisregels (geen feestjes geven, niet aanwezig zijn met meer dan de maximale bezetting, niet roken, geen lawaai na 22u,…) niet gerespecteerd werden. Dit bewijs heb je nodig voor platformen als Airbnb die je kunnen bijstaan om een schadevergoeding bij de gasten op te vragen.

– Bel de politie en laat hen de situatie vaststellen. Zij zullen de identiteit van de gasten opvragen en een proces-verbaal opstellen. Deze kan je aan Airbnb of de verzekering voorleggen in geval van schade. 

– Betreed de woning nooit alleen, je weet nooit met wie je te maken hebt.

Bij Bnb assist voeren wij een screening uit bij elke nieuwe reservatie. Profiel, leeftijd, recensies en indien nodig social media, worden grondig doorzocht voordat de reservering bevestigd wordt.

Dankzij onze ervaring herkennen we verdachte profielen of gesprekken en kunnen preventief de reservatie (laten) annuleren om onaangename situaties te vermijden. Wens je graag meer informatie over onze diensten, neem dan gerust contact met ons op. We staan je graag bij in de verhuur van je vakantiewoning en alles wat hierbij komt kijken.


Posted at 24 Jun 2021h
by Laurent Bruggeman

    Ontdek de potentiële opbrengsten van je vakantiewoning
    via onderstaand formulier