7 ONMISBARE TIPS VOOR HET VERHUREN VIA AIRBNB


Als je eenmaal de stap gezet hebt om je vakantie accommodatie te verhuren via Airbnb, wil je het ook meteen goed doen. Maar hoe voorzie je dat je een aantrekkelijke advertentie hebt en dat deze in de eerste pagina’s verschijnt? Maar ook dat je het de gasten makkelijk maakt om in te checken en dat ze zich zullen gedragen zoals van hen verwacht wordt?  Lees onze 7 onmisbare tips voor het verhuren via Airbnb hieronder!
Tip 1: Zorg voor specifieke en gedetailleerde huisregels

Bij het opstellen van de huisregels is het belangrijk om aan meerdere personen te denken: aan de gasten die er zullen verblijven, de gasten na hen, aan de buren maar ook aan jezelf. 

  • Ben je bijvoorbeeld allergisch voor katten? Beschrijf dan duidelijk in je huisregels dat huisdieren niet toegelaten zijn. De kans dat een toekomstige gast ook allergisch is voor katten is namelijk reëel en je wilt deze gasten niet ontvangen nét na de gasten die hun kat meegenomen hebben.  

  •  In een accommodatie verblijven waarin de vorige gasten mochten roken is voor de meesten een no-go. Wees hier dan ook streng in om het comfort van het grootste deel van je gasten te kunnen verzekeren.

  •  Voor de meeste verzekeringen is het van groot belang dat gasten niet met meer verblijven dan de maximale capaciteit van de accommodatie toelaat. Verduidelijk dit dus zeker ook in je huisregels. 

  • Wil je dat de gasten rekening houden met bepaalde stilte-uren? Heb je bijvoorbeeld een oudere buurvrouw die gevoelig is voor lawaai dan geef je best mee dat het stil moet zijn na 21u. Heb je jonge buren die niet veel thuis zijn of die zelf geregeld gasten over de vloer ontvangen, dan overleg je dit best even met hen. 

  • Feestjes in een vakantiewoning toelaten doe je best nooit. Je weet namelijk niet wat de gasten verstaan onder “feestjes” waardoor het snel uit de hand kan lopen.
Tip 2: Zorg voor mooie foto’s
Tip 2: Zorg voor mooie foto's

Een foto zegt meer dan duizend woorden, en dat geldt zeker ook voor foto’s voor je advertentie van je vakantiewoning! Mooie, professionele foto’s spreken aan waardoor gasten sneller geneigd zijn je advertentie te bekijken. Hoe meer mensen je advertentie bekijken, hoe sneller ze gaan boeken en hoe hoger in de zoekresultaten je komt te staan! Je eerste foto is best een duidelijke, realistische en aantrekkelijke foto waarop de kamer te zien is waar gasten het grootste deel van hun tijd zullen doorbrengen. Heb je een grote leefruimte met open keuken of een luxueuze badkamer? Aarzel dan niet om ermee te pronken op je eerste foto! 

Tip 3: ID-verificatie

De Airbnb ID verificatie is het proces dat nagaat of iedereen is wie hij zegt dat hij is. Om ervoor te zorgen dat veiligheid gewaarborgd wordt voor iedereen die het platform gebruikt, zal Airbnb je vragen om je ID te uploaden en je officiële naam en adres op te geven. Airbnb vraagt iedereen om deze gegevens te uploaden voor ze de toelating krijgen om een accommodatie te boeken of te verhuren.

Het belangrijkste voordeel van de ID-verificatieprocedure is het vertrouwen dat het opbouwt tussen de verhuurders en de gasten. Omdat de gasten weten dat je als eigenaar de identiteitsverificatie hebt ondergaan, kunnen ze je vertrouwen en genieten van hun verblijf bij een persoon die ze niet kennen.

Door hun profielen te laten verifiëren, trekken eigenaars meer reizigers aan. Gasten verblijven namelijk liever bij een eigenaar die zijn identiteit bevestigd heeft en de “geverifieerde ID”-badge bezit. Om te laten zien dat je een betrouwbare verhuurder bent, is het essentieel om je Airbnb-profiel in te vullen en alle benodigde verificaties toe te voegen.

Tip 4: Schrijf een aantrekkelijke omschrijving

Een advertentie met duidelijke taal die zin geeft in vakantie verhuurt sneller dan de volgende. En om een goede omschrijving te schrijven moet je rekening houden met een aantal zaken. Probeer te schrijven vanuit het standpunt waarom jij zelf deze vakantiewoning kocht/renoveerde. Welke keuzes hebben jou ertoe aangezet om hiervoor te kiezen? Verwoord die keuzes in duidelijke, aantrekkelijke zinnen en overtuig hiermee ook je volgende gast! Belangrijk is ook dat je antwoordt op al de mogelijke vragen van de toerist nog voor hij deze heeft kunnen stellen (zijn huisdieren toegelaten, is er openbaar vervoer in de buurt of wat is de dichtstbijzijnde parking) om te vermijden dat je je steeds zal moeten herhalen.

Geef mee waar het om gaat, maar probeer ook wat speels uit de hoek te komen. In tegenstelling tot veel andere copy op het web, is je Airbnb advertentie niet permanent. Hij kan dus op elk moment worden aangepast wat je de mogelijkheid biedt om wat te experimenteren en uit te zoeken wat voor jou en het soort gasten dat je wilt aantrekken, werkt.

Ben je een kei in communicatie, delen van de leukste bezienswaardigheden en oplossen van problemen in de accommodatie maar lukt het je maar niet om dé passende omschrijving voor je accommodatie te schrijven? We helpen je graag bij het opmaken van je advertentie van A tot Z zodat je met een gerust hart kan beginnen verhuren. Bekijk onze verschillende dienstenpakketten hier en contacteer ons indien je meer informatie wenst.

Tip 5: Reageer snel
Tip 5: Reageer snel

Er zijn heel wat factoren waarmee Airbnb rekening houdt bij de volgorde van weergave van advertenties in de zoekresultaten. Om je aanwezigheid op de eerste pagina’s te proberen bekomen, zijn er een paar zaken waar je rekening mee kan houdenDe reactiesnelheid is een van deze factoren.

Gasten sturen meestal een bericht naar verschillende accommodaties en zijn gehaast omdat ze snel de keuze willen maken over welke accommodatie te boeken. Ze vrezen dat deze gereserveerd zou worden indien ze niet snel beslissen maar willen toch antwoord op de vragen die ze over de vakantiewoning hebben. Om deze stress bij de gasten te vermijden, beloont Airbnb de eigenaars die snel antwoorden op vragen en reservatie aanvragen van gasten door ze hogerop in de zoekresultaten weer te geven.

Ontvang je een aanvraag van een potentiële huurder, antwoord dan zo snel mogelijk. Je reactiesnelheid wordt namelijk ook op je profiel weergegeven. Ben je niet de hele dag beschikbaar via de computer? Activeer dan de sms-service van Airbnb. Zo word je op de hoogte gebracht als iemand je probeert te bereiken en kan je makkelijk antwoorden via de app.

Tip 6: Bied een schone accommodatie aan

Voor elke vakantiewoning of Airbnb-accommodatie vertaalt netheid zich rechtstreeks in het comfort en de tevredenheid van de gast. Het schoonmaken van je vakantie accommodatie is iets dat je niet mag overhaasten. Of je er nu woont of het verhuurt, je moet het spic en span houden voor iedereen die er gebruik van wil maken. 

Weet wel dat dit niet betekent dat je de woning moet ontdoen van al je persoonlijke spullen. Gasten verblijven graag in gezellige woningen waar je voelt dat er geleefd wordt. Een persoonlijke toets is dan ook een must. Persoonlijke spullen die gasten niet mogen gebruiken zoals bijvoorbeeld kleren worden wel best achter slot en grendel bewaard.

Als je woning regelmatig verhuurd wordt kan het schoonmaken hiervan enorm veel tijd in beslag nemen. Weet dat je schoonmaakkosten kan vragen die bovenop de nachtprijs worden toegevoegd om de kosten die je hieraan hebt te kunnen dekken. Ook de prijs van een professionele schoonmaakfirma kan je hierin opnemen. 

Bij Bnb assist bijvoorbeeld betalen de toeristen voor de schoonmaak na hun verblijf alsook voor voorzieningen zoals wc papier, zeep en shampoo, proper linnen,… Lees hier wat onze schoonmaakdienst inhoudt.

Tip 7: Een vlot incheckproces organiseren

Er is niets vervelender dan verschillende berichten ontvangen van je gasten die meermaals laten weten dat ze later gaan zijn dan het vorige uur dat ze hebben doorgegeven. Een persoonlijk onthaal geeft een warmer en uiteraard persoonlijker gevoel aan de accommodatie, maar tijd efficiëntie voor beide partijen vraagt om een andere oplossing.

Gasten hebben graag de vrijheid om te kunnen inchecken wanneer ze willen (na een specifiek uur uiteraard), waarbij ze geen rekening moeten houden met de aanwezigheid van de eigenaar van de accommodatie. Een sleutelkluisje of elektronische code op de voordeur is hiervoor een makkelijke oplossing. Je geeft de code door voordat de gasten toekomen en ze kunnen feilloos de accommodatie betreden.

Wil je je Airbnb accommodatie graag zo goed mogelijk runnen maar heb je er de tijd of kennis niet voor? Bnb assist ontzorgt je graag van het gehele takenpakket die bij het verhuren van korte termijnen aan toeristen komt kijken. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of ontdek hoeveel jouw vakantie accommodatie jou kan opbrengen door hieronder de gegevens van de woning in te vullen.


Posted at 20 Sep 2021h
by Laurent Bruggeman

    Ontdek de potentiële opbrengsten van je vakantiewoning
    via onderstaand formulier